Pilates je cvičení vhodné pro každého

Rozhovor s Bc. Ekaterinou Pavlikhinou, fyzioterapeutkou, lektorkou a trenérkou.

Do České republiky se Ekaterina přestěhovala až ve svých 17 letech. Během rozhovoru se omlouvala za svou češtinu, která je ale skoro perfektní. Probraly jsme, jak její přesun do Česka probíhal, rozdílné přístupy k fyzioterapii v Čechách a Rusku i proč je pilates cvičení vhodné úplně pro každého.

Jak dlouho tu pracujete a čím se zabýváte?

Ve Fitnessii jsem od listopadu roku 2015. Dělám úplně všechno, učím tři skupiny, z toho dvakrát pilates a jednou zdravá záda, mám i individuální hodiny a masáže, takže všechno, co se dá (směje se).

Pocházíte z Ruska, vysokou školu jste ale studovala už tady. Kdy jste se přestěhovala do Čech a jak to probíhalo?

V Rusku jsem vychodila obecnou školu: školství tam funguje trochu jinak. Máme 11letý systém, takže v tom je vlastně obsažena základní a střední škola. Hned po škole v 17 letech jsem se přistěhovala do Čech. Přijela jsem sem úplně sama – rodinu mám v Rusku.  Rok jsem se učila jazyk, protože jsem neuměla vůbec nic: číst, psát, nic. Jak víte, tak máme všechno v azbuce, takže pro mě čeština byla něco úplně jiného, i když je to slovanský jazyk. Po roce jsem nastoupila na Karlovu Univerzitu na první lékařskou fakultu, zatím mám vystudovaného bakaláře a teď se chystám na magistra.

Vnímáte nějaké rozdíly mezi fyzioterapií v Rusku a v Čechách?            

Musím říct, že v Rusku fyzioterapie v podobě, jak je tady, vůbec neexistuje. To byl také jeden z důvodů, proč jsem se sem přestěhovala. V Rusku to funguje tak, že existují rehabilitační doktoři a např. fyzikální terapii dělají sestřičky, takže tam vůbec neexistuje možnost studovat rehabilitační fyzioterapii nebo fyzioterapii jako bakalářský obor.

Jste lektorkou pilates, pro koho je pilates nejvhodnější? Je někdo, pro koho se vůbec nehodí?

Pilates je podle mého názoru nejvhodnější pro ty, kdo chtějí cvičit s vahou vlastního těla. My využíváme pomůcky, ale jsou to maximálně overbally nebo gumy. Pilates lidem umožňuje naučit se vnímat svoje tělo, vnímat zvlášť každý sval a pohyb. Skvěle se hodí pro klienty s bolestmi zad, hodně děláme i dechové techniky.

A nehodí se… asi nevím (směje se). Pilates se hodí asi pro všechny. Ke mně na Pilates bohužel příliš nechodí muži, ti často chtějí cvičit spíše v posilovně. Někdy se stane, že klientka, která dřív chodil do posilovny, začne s Pilates. Cvičíme s vlastní vahou, je to o hodně pomalejší a máme hodně opakování. Takže potom zjistí, že svaly cítí více než po tréninku ve “fitku”. A třeba to pak doporučí i mužům (směje se).

Jste lektorkou i u lekce zdravá záda. Z jakých důvodů mají klienti nejčastěji nezdravá záda?

Sedavé zaměstnání, to je to první důvod. Potom ke mně ještě hodně chodí druhá skupina: maminky po porodu na mateřské dovolené. Po porodu mají často oslabené svaly. Potřebují zvedat dítě, ale ho zvedají špatně a z toho pak pochází problémy se zády.

V jakých momentech vnímáte, že to, co děláte, má smysl?

Jsou momenty, kdy za mnou klienti chodí s tím, že opravdu cítí zlepšení. Občas se stane, že klient vyzkoušel různá skupinová cvičení, a řekne, že se mnou ho to baví nejvíc. To záleží na tom, jak si spolu sedneme. Ale hlavně ve chvíli, kdy je přestane trápit ten problém, s kterým přišli, a začne je to cvičení bavit: to pak vnímám trošku i jako svoji výhru.

Více o Ekaterině si můžete přečíst na jejím profilu