Rovnováha se musí trénovat

Nejbezpečnější je zůstat sedět doma. Anebo ne?

S pokročilejším věkem přichází nové radosti ale i nové problémy - mezi ně velmi často patří i strach z některých pohybových aktivit. To, co může začít jako logická opatrnost u náročných pohybů, může posléze končit i strachem z obyčejné chůze. Tato obava má racionální původ, protože pád je pro starší lidi velmi nepříjemná zkušenost a jejich organismus se hůře hojí. Pokud tomu však podlehneme, můžeme paradoxně rizika úrazu zvyšovat. Rovnováhu je potřeba trénovat stejně jako svaly, pomocí kterých rovnováhu udržujeme. Když rovnováhu dlouho nepoužíváme, nebezpečnými se mohou stát i ty nejběžnější úkony.

To samozřejmě neznamená, že byste měli ze skříně okamžitě vytáhnout brusle a vydat se na nejbližší zamrzlý rybník zkoušet piruety. Dnešní doba nabízí spoustu bezpečnějších možností, jak rovnováhu trénovat pod dohledem odborníků. Ideální volbou je individuální cvičení s fyzioterapeutem, který vám pomůže s výběrem vhodných aktivit, přizpůsobených na míru vašemu pohybovému ústrojí.

Můžete ale vyzkoušet třeba také jógu. Příznivý vliv tohoto cvičení na rovnováhu zkoumala například nedávná studie, která prokázala významné snížení počtu pádů u starších lidí, kteří 8 týdnů praktikovali jógu. I zde platí, že byste měli cvičit pod zkušeným dohledem a zúčastnit se spíše lekcí v menších skupinkách.

Strach nás může na jednu stranu omezovat, ale může být i dobrým ukazatelem. Záleží na tom, jak se k němu postavíme. Můžeme pro jistotu zůstat doma na gauči anebo opatrně vylétnout z pohodlného hnízda a začít trénovat.