V těhotenství běhám za dva

Skutečnost, že v těhotenství běháte za dva, nemusí znamenat pouze zvýšení rizik.

Jak je to s běháním v těhotenství? Mnoho nastávajících maminek trápí otázka, jak cvičit v těhotenství a jestli pokračovat ve svém oblíbeném sportu, kterým často bývá právě běhání. To, že v těhotenství běháte za dva, nemusí znamenat pouze zvýšení rizik – pozitivní efekt, který má běhání na vaši psychiku i kondici se zvyšuje tím, že se týká i vašeho miminka.

Nenechte se odradit mýty, které běhání těhotenství obklopují. Kvůli těhotenství s normálním průběhem nemusíte 9 měsíců zůstávat v posteli. Studie britských vědců z minulého roku, která zkoumala více bež 1200 žen např. ukázala, že běhání nemá negativní vliv na poporodní váhu dítěte, ani nevede k předčasným porodům. Pozitivní efekt může mít běh hlavně, pokud už je vaším oblíbeným cvičením. Jak upozorňuje naše fyzioterapeutka Bára Petrovická, “obecně platí, že pokud aktivně provozujete nerizikový sport, na který je vaše tělo zvyklé, je vhodné v něm v rozumné míře pokračovat i v těhotenství.”

V těhotenství je však nutné ještě více než jindy naslouchat vašemu tělu – hlavně proto, že běháte za dva a každá zdravotní komplikace nebo zranění se týkají i vašeho dítěte. K rizikům běhání v těhotenství patří pády, jejichž pravděpodobnost stoupá od druhého trimestru díky změněnému centru rovnováhy ve vašem těle. Zvýšenou pozornost by nastávající maminky měly věnovat i obecné tělesné pohodě: udržovat příjemnou tělesnou teplotu, zůstávat hydratované a nikdy neběhat do úplného vyčerpání a ztráty dechu. Pokud vaše těhotenství patří k rizikovým nebo narazíte na komplikace, určitě se obraťte na lékaře a dejte na jeho radu.

Je třeba upozornit, že pokud s běháním chcete začít pouze z důvodu zdraví v těhotenství, je lepší energii věnovat přímo těhotenskému cvičení, které vám kromě fyzické kondice pomůže i s posílením pánevního dna a dalšími svaly důležitými pro bezpečný porod. V případě aktivních běžkyň, kterým běhání dělá radost, ale běhání s rozumem pomáhá oběma: nastávající mamince i dítěti.