Stabilita kolen

Autor:
Mgr. Tereza Rothová
12. 5. 2022


Kolenní kloub je nejsložitějším kloubem v lidském těle. Setkávají se v něm dvě nejdelší kosti, a tedy páky v těle, stehenní a holenní kost. Mezi ně jsou vložené dva poloměsíčité chrupavčité útvary zvané menisky, které zvětšují kontaktní plochy kostí, a tím mimo jiné zlepšují stabilitu kloubu. A jako kladka pro přenos síly čtyřhlavého stehenního svalu slouží pak čéška. Kolenní kloub je ještě pasivně zpevněn dvanácti vazy a aktivně všemi svaly v okolí.


Koleno bývá často bolestivým místem. Příčinou je buď úrazové poškození (natažení až přetržení vazů, poranění menisků) nebo častěji řetězení problému z kyčle nebo z chodidla a kotníku.


Z pohledu celé dolní končetiny bývá koleno spíše ten nestabilní kloub s tendencí k propadání dovnitř (tzv. valgozita kolen, kolena do X). Ostatní klouby - kyčle a kotníky - mívají často omezenou pohyblivost. Zlepšení stability kolenního kloubu, tedy posílení svalů a nácvik vědomé stabilizace kolene je jednou z důležitých součástí prevence i rehabilitace tohoto kloubu.


Více cviků na uvolnění i posílení celého těla najdete v naší aplikaci, kde máme připravený měsíční cvičební program a také program pro cvičení v těhotenství.



Příklady cviků na stabilitu kolen


Dřep - přenášení váhy do stran





Ve stoje se rozkročíme doširoka a provedeme podřep na jedné noze, druhá noha zůstává natažená. Plynule přenášíme váhu ze strany na stranu a snažíme se, aby těžiště bylo stále ve stejné výši. Kolena míří ve směru třetího prstu a chodidla jsou celá opřená o zem.



Deadlift na jedné noze





Zvedneme levou nohu, pravé koleno pokrčíme a napřímený trup překlápíme dopředu. Levou nohu vysouváme dozadu a levou ruku směřujeme k zemi. Pravé koleno je po celou dobu mírně pokrčené a opíráme se o celé chodidlo. Záda udržujeme napřímená, nesmíme se prohnout nebo vyhrbit.



Výpad vpřed-vzad





L Ze stoje provádíme střídavě výpad levou nohou dopředu a dozadu. Pravá noha zůstává na místě, kolena celou dobu míří ve směru třetího prstu. Opakujeme na druhou stranu. Záda jsou napřímená, jsme mírně naklonění dopředu.



 Další naše cviky sledujte na našem Instagramu a Youtube kanále.


Problémy s koleny může kompenzovat osobní trénink pod dohledem fyzioterapeuta.